قسە لەگەڵ منداڵە هەرزەکارەکەت بکە

Många barn och tonåringar
tittar på porr

och tror att det är så man har sex.


Men porr är ofta våldsamt
och kränkande
och saknar ofta samtycke.

Då är det inte sex.

Många tonåringar

gör som andra tonåringar gör

och inspireras av det dem ser i porr

och gör samma sak när de har sex.


För att tonåringar
inte ska lära sig fel saker om sex

som kan skada andra eller sig själv

måste vuxna prata och om porr

med barn och ungdomar.


Vi kallar det att
ta porrsnacket!



Här nedanför finns tips från experter

om hur du kan prata om porr

för att stötta din tonåring.

Tipsen har tagits fram i samråd

av psykologer, terapeuter
och andra experter.

Det betyder att de har samarbetat.

ALLT SOM INTE
ÄR ETT TYDLIGT JA
BETYDER NEJ

Berätta för ditt barn

att vi kan säga nej på olika sätt:

"چاوەڕێبە" مانای نەخێرە

"من دڵنیانیم" مانای نەخێرە

"ئێستا نا" مانای نەخێرە

"من بیروڕای خۆم گۆڕی" مانای نەخێرە

"بوەستە" مانای نەخێرە

"ئەمە ئازارم دەدات" مانای نەخێرە


Det går också att visa med kroppen

att vi vill eller inte vill.

ENKLA EXPERTTIPS
FÖR FÖRÄLDRAR
MED TONÅRINGAR I HÖGSTADIET:

  • Det kan vara bra att prata med din tonåring

    i en vardaglig situation

    då ni båda är avslappande.


    Till exempel på en promenad

    eller när ni lagar mat.


    Kom ihåg:
    Visa att du är intresserad.

    Lyssna ordentligt när ni pratar och funderar.


    Då bygger ni förtroende

    och lär er lita på varandra.


    När ni har förtroende för varandra

    är det större chans

    att din tonåring pratar med dig igen.

  • De flesta tonåringar har sett porr

    eller tittar ofta.

    Men det som visas i porrfilm

    är inte samma sak som att ha sex på riktigt.


    Porr är ofta väldigt våldsamt

    och saknar samtycke.

    Då är det våldtäkt och misshandel.


    Tjejerna blir ofta illa behandlade av männen

    och skadorna kan göra ont

    både fysiskt och psykiskt.


    Det är ofta till exempel strypningar
    eller aggressivt analsex

    som går ut på att göra illa tjejen.



    När vi ser våld i porr finns också en risk

    att vi blir vana och tänker att det är okej.

    Frågor du kan ställa:

    – Har någon i din klass sett porr

    eller pratar om porr?

    – I vilken situation var det?

    Hur var det?



    Berätta att:

    – Sex inte är samma sak som porr
    eftersom porr ofta saknar samtycke
    och går ut på att kränka och göra illa.



    – Många i porrfilmer mår dåligt

    även om de ser glada ut.



    – Människan fungerar så

    att vi lätt blir upphetsade

    av att se andra människor ha sex.

    Därför börjar vissa tycka om porr

    som skadar andra människor

    när de har sett det i porr många gånger.




    – Det är lätt att tro

    att sex ska vara som i porr

    och att alla kompisar tycker samma.



    – Det kan till och med vara olagligt

    att göra samma saker som visas i porr

    mot den vi har sex med.


    Det kallas att göra ett övergrepp

    och är olagligt.


    Det är heller inte säkert att vi förstår

    att det faktiskt är ett övergrepp
    eftersom samma sak händer i porr.

  • Tjejer i porr verkar ofta positiva

    när de blir kränkta av männen

    eller utsatta för något som gör ont.


    Det finns forskning

    som har undersökt det här.



    En kränkning kan till exempel vara

    att bli kissad på eller skrattad åt.


    Därför är det lätt att tro

    att alla tycker om det som visas i porr.



    De som besöker porrsidorna

    kan också trycka på gilla-knappen

    på de olika porrfilmerna.



    Eftersom det går att trycka gilla

    kan vissa tro

    att det som händer i filmerna är något bra.



    Det kallas att något normaliseras

    och betyder att det blir normalt.


    Vi vuxna måste vara tydliga och berätta
    att det är viktigt med samtycke

    när det handlar om sex.



    Samtycke betyder

    att den som vill göra något frågar först,

    och respekterar svaret.

    Berätta att:

    – Det är viktigt med ömhet

    i sex och relationer.

    Det betyder att vi är rädda om varandra

    och behandlar varandra bra.


    – Det är viktigt att vara lyhörd

    i sex och relationer.



    Det betyder att vi är uppmärksamma
    och ser till att den vi har sex med

    mår bra.

    – Det går inte att samtycka till att bli strypt

    eftersom du kan få hjärnskador och dö.

    Frågor du kan ställa:

    – Hur påverkas vi av

    när vi ser att män är aggressiva

    mot tjejer i porrfilmer,

    eller gör vad de vill utan att fråga?        


    – Hur påverkas vi av att sällan se

    kyssar, smekningar eller ömhet

    i porrfilmer?

  • Att vara nyfiken på sex

    är en härlig och naturlig känsla

    och det är viktigt att vi vuxna

    guidar tonåringar.


    Det betyder att vi ska berätta

    hur sex kan vara något fint i relationer

    till skillnad från det som visas i porr.



    Genom att göra det

    ger vi tonåringarna en chans

    att upptäcka när något är fel.



    Då kan de lättare känna när något är fel

    eller när de är nära att gå över någons gräns

    eller sin egen gräns.



    Berätta att:

    – Det ska alltid kännas bra och skönt

    för personerna som har sex.


    Även innan sexet

    och efter sexet.

    Både känslorna och kroppen

    ska kännas bra.

    – Sex ska alltid vara något härligt

    för alla som är med.



    – Den som tar initiativet har ansvaret

    att fråga om den andra vill

    innan varje ny grej när ni har sex.



    Det gör du genom att vara uppmärksam

    och ställa frågor.



    – Om du inte har fått ett tydligt Ja

    är det viktigt att pausa

    och ta reda på vad den andra vill.



    – Allas njutning är lika viktig.



    Strunta aldrig i någons nej

    för att du själv ska få njuta.



    – För att ta reda på

    vad du själv tycker är skönt

    är det bra att testa sig fram själv,

    innan du har sex med någon annan.


    – Du ska aldrig ställa upp

    på något du inte vill göra.



    Det kan till exempel vara något

    som den andra har sett i en porrfilm.



    – Du behöver inte vara rädd

    för att säga nej.

    Det betyder inte att du är tråkig!

  • Det är viktigt att prata om

    att vi kan känna olika känslor

    när vi tittar på porr.

    Vissa kan bli upphetsade

    när de ser andra personer ha sex,

    även om de inte gillar det de ser.

    Kom ihåg:

    Lyssna på din tonåring

    och var förstående

    när ni ska prata om det här.

  • I porrfilm visas väldigt sällan

    att någon inhämtar samtycke. 


    Att inhämta samtycke betyder

    att ta reda på om den andra personen

    verkligen vill ha sex.



    Att inte inhämta samtycke är olagligt.

    Om tonåringar gör likadant

    som i en helt vanlig porrfilm

    finns en stor risk

    att de gör något olagligt.

    Frågor du kan ställa:

    – Har du sett någon i en porrfilm
    
som inhämtar samtycke – eller inte? 

  • Den 1 juli år 2018 kom lagen om samtycke.

    Lagen säger att sex ska vara frivilligt.



    Det betyder att de som har sex

    ska ha förstått vad det handlar om

    och sagt ja till det. 

    Om sex inte är frivilligt

    då är det olagligt och förbjudet.



    Du måste alltså fråga först

    och ta reda på om den andra vill.

    Annars är det förbjudet.


    Berätta att:

    – Den som visar eller säger att den vill ha sex

    har ansvar att inhämta samtycke.



    Att inhämta samtycke betyder att ta reda på

    om den andra personen verkligen vill ha sex.



    Du måste inhämta samtycke

    varje gång ni har sex.



    – Du måste inhämta samtycke

    varje gång ni gör något nytt

    under tiden ni har sex.



    Om du inte har gjort det

    är det du gör olagligt.



    Det kallas för ett sexuellt övergrepp

    och är något som du kan straffas för.

    – Vi kan aldrig övertala någon

    till samtycke!

    – Om en person är osäker

    är det viktigt att pausa

    och fråga vad den andra vill. 

    Frågor du kan ställa:

    – Tror du att vissa säger ja till sex

    för att de är rädda för att säga nej?



    Till exempel om en person är kär

    men inte den andra.

    Eller om den andra är äldre

    eller coolare.

    – Om en person säger ja till att ha sex

    för att den får pengar,

    vad skulle hända
    om den som ska betala

    säger att pengarna är slut.



    Tror du att personen

    fortfarande vill ha sex då?



    Går det att köpa samtycke?

  • Berätta för ditt barn

    att vi kan säga nej på olika sätt:

    "چاوەڕێبە" مانای نەخێرە

    "من دڵنیانیم" مانای نەخێرە

    "ئێستا نا" مانای نەخێرە

    "من بیروڕای خۆم گۆڕی" مانای نەخێرە

    "بوەستە" مانای نەخێرە

    "ئەمە ئازارم دەدات" مانای نەخێرە


    Det går också att visa med kroppen

    att vi vill eller inte vill.

  • Många som tittar på porr blir vana

    och tröttnar på det dem ser

    och vill se grövre saker med mer våld.



    De som gör filmerna

    lyssnar på tittares önskemål

    och gör därför porrfilmer
    som blir värre och värre.


    Då visas mer våld och kränkningar.

    Även olagliga saker visas.


  • Strypsex är att hindra någon från att andas

    genom att ta ett grepp med handen
    runt den andras hals,

    samtidigt som de har sex.



    Många unga berättar

    att det som kallas strypsex

    är något som de ofta ser i porr

    och själva är med om.



    Det är lätt att tro att strypsex

    är något alla gör och gillar.



    Många är också rädda

    för att säga nej till det

    för att inte uppfattas som tråkiga.

    Berätta att:



    – Det är farligt att hindra andningen
    
oavsett om någon har sagt ja till det.



    – Strypsex kan leda till många skador.

    År 2015 dog en 16-årig tjej av strypsex

    här i Sverige.



    Samma sak har hänt i flera andra länder.



    – Våld kan ge allvarliga skador

    både fysiskt på kroppen

    och psykiskt som handlar om hur vi mår.



    Frågor du kan ställa:

    – Hur mycket våld går det att samtycka till?

    Var går gränsen?


  • En myndighet
    som heter Brottsförebyggande rådet

    gjorde en undersökning år 2021.

    Den heter ”Våld i Ungas parrelationer

    Undersökningen visade

    att nästan hälften av tjejerna

    i åldrarna 15–19 år

    hade upplevt sexuellt våld i sin relation.



    Sexuellt våld
    kan till exempel vara kränkningar

    och trakasserier.



    Det spelar ingen roll

    om det gjorts av misstag eller med flit.

    Det ska tas på allvar ändå

    av både vuxna och tonåringar.



    Vi rekommenderar

    att sexuella övergrepp ska anmälas

    till polisen.

    Berätta att:



    – Det är inte självklart

    att ens partner vill ha sex

    eller vill testa det som du vill testa.



    – Det finns inte automatiskt samtycke till sex

    för att ni är ihop.


    Samtycke måste inhämtas

    inför varje ny grej ni gör,

    varje gång ni har sex.



    – Ta hand om varandra

    och var noga med att det känns bra för båda

    när du och din partner

    lär känna varandras kroppar.

    Frågor du kan ställa:



    – Hur blir det i en relation

    när den ena personen vill titta på porr

    och testa saker från porren,

    och den andra personen inte vill?

  • I porrfilm visas ofta en typ av kroppar.
    
Till exempel har många inte hår på kroppen.



    Många av tjejerna

    har förstorat sina bröst,

    sina läppar och rumpan

    eller har förminskat blygdläpparna.

    Tjejerna tvingas också ofta

    att stå ut med stark smärta.

    Männen har ofta vältränade kroppar
    och stora snoppar

    som har stånd väldigt länge.



    När vi tittar på porrfilm kan vi tro

    att det är så vi ska se ut och vara.



    För att få en mer verklig bild

    av hur olika kroppar kan se ut

    är det bättre att gå till ett badhus

    och titta sig omkring.



    Berätta att:

    – Många av tjejerna i porrfilm

    får ont och tar värktabletter

    för att klara inspelningen av filmen.



    Många av männen i porrfilm

    tar potenshöjande medel

    till exempel Viagra.



    Det är medicin

    som gör att ståndet håller länge.


    Utan medicinerna

    hade många av skådespelarna

    inte klarat inspelningen.




    Frågor du kan ställa:

    – Hur påverkas vi av att bara se

    en typ av kroppar i porrfilmer?



    – Tror du att det är vanligt

    att kunna ha stånd lika länge

    som männen i porrfilmer?



    – Män i porrfilmer

    är ofta våldsamma mot tjejer

    och göra saker utan att fråga.


    Hur tror du att vi påverkas av det?

  • Var nyfiken och visa att du bryr dig

    om det som din tonåring gör på internet!

    Om du inte tar upp ämnen

    som sociala medier, sex och porr

    kommer hen inte ta upp det med dig heller.


    Det är viktigt att visa intresse

    för att din tonåring

    ska få förtroende för dig.


    Ni kan till exempel börja med

    att spela hens favoritspel tillsammans.


    Frågor du kan ställa:

    – Vad tycker du är kul att göra på internet?



    – Kan du visa mig?

  • Det är vanligt

    att killar skickar “dickpics” till tjejer
    utan att de frågat om tjejen vill ha.



    En dickpic är en bild

    på en killes snopp.



    Killar tjatar eller pressar ofta tjejer

    till att skicka nakenbilder eller nakenfilmer.



    Nakenbilder kallas också för “nudes”.

    Ibland kan bilder och filmer på minderåriga

    hamna på porrsidor
    och det kan vara väldigt svårt

    att få bort dem där ifrån.


    En minderårig är en person

    som är under 15 år.



    Klicka här för att komma till hemsidan dittecpat.se.
    Där kan minderåriga få hjälp

    att försöka ta bort nakenbilder

    som spridits på nätet.

    Berätta att:



    – Du får aldrig tjata eller pressa någon
    
att skicka nakenbilder.



    Du får bara skicka nakenbilder

    om personen har sagt ok

    eller bett om bilden.



    – Det kan vara ett brott

    att skicka nakenbilder till någon

    utan att personen har bett om det.



    – Det kan vara ett brott

    att tjata eller att pressa någon

    att skicka nakenbilder.



    – Du behöver aldrig skicka nakenbilder

    om någon tjatar på dig!



    – Det spelar ingen roll

    om du känner personen

    som du skickar till.


    Nakenbilder eller filmer med naket

    kan lätt spridas på internet

    och de kan finnas kvar för alltid.

    Då förlorar du kontrollen

    över bilden eller filmen.



    – Om du har nakenbilder på din telefon

    kan andra skicka vidare dem

    om du lånar ut telefonen till någon.

    – Med tekniken som finns idag

    går det att skapa nakenbilder

    av vanliga bilder

    med personer som har kläder.

  • Grooming betyder att ett barn eller tonåring

    blir kontaktad och lurad

    av en person på internet.

    
Det kan till exempel vara en vuxen

    som hotar eller övertalar någon

    att skicka nakenbilder på sig själv,

    sina syskon eller kompisar.



    Grooming och är olagligt.



    Det finns en kortfilm om grooming på Youtube.

    Filmen heter ”Jag tror att jag är lite kär i dig”.



    Filmen är rekommenderad

    för personer som är 11 år eller äldre.

    Därför är det bra

    att du först ser filmen själv

    innan du tipsar din tonåring om den.



    Klicka här för att komma till filmen.



    Om ni behöver stöd

    kan ni kontakta en skolkurator.



    Polisen har skapat en hemsida

    som heter Är det delbart?
    Där kan du läsa mer om

    nakenbilder och grooming.



    Där finns också tips och råd.



    Klicka här för att komma till filmen.



    Kom ihåg:

    Om din tonåring har varit med om grooming

    är det viktigt att aldrig skylla något på hen.



    Det är aldrig tonåringens fel!



    Alla sexualbrott mot barn på internet

    ska anmälas till polisen.




    Berätta att:

    – Ibland ljuger människor

    och det kan vara svårt att veta

    vem som verkligen skriver till dig

    på internet.



    – Jag kommer aldrig bli arg på dig

    om du berättar för mig

    att du har varit med om grooming.



    – Om något händer

    ska jag hjälpa och stötta dig.

  • Sociala medier
    har ofta en åldersgräns på 13 år

    för att skydda barn och unga.

    På webbplatsen X (tidigare Twitter)
    måste till exempel användaren
    vara minst 13 år.
    Men där är det tyvärr ändå tillåtet

    att lägga upp porrfilmer eller nakenbilder.



    Det kallas ofta för pornografiskt innehåll.



    På andra sociala medier

    som till exempel Tiktok och Instagram
    är pornografiskt innehåll inte tillåtet.

    Men porrsidor kan ändå ha egna konton
    på sociala medier
    och locka och länka till olika porrsidor.

  • Det finns sociala medier

    som till stor del handlar om

    att sälja nakenbilder och hemmagjord porr.

    Till exempel Onlyfans.



    Onlyfans är mycket populärt

    och har fler miljoner användare.

    Där är det också svårt att kontrollera

    att de som säljer och köper

    inte är under 18 år.



    De som säljer bilder och filmer på Onlyfans

    kallar sig för kreatörer.


    Kreatörerna har också egna konton

    på andra sociala medier

    för att locka nya personer till Onlyfans

    eller andra porrsidor.



    På SVT play finns en dokumentär

    som handlar om Onlyfans

    och heter “Pornfluencers”.



    Klicka här för att se dokumentären.

    Kom ihåg:

    Lyssna ordentligt på din tonåring

    och bli inte arg på ditt barn.

    Frågor du kan ställa:

    – Varför tror du att vissa väljer

    att sälja nakenbilder eller filmer?

    Vad kan gå fel?



    – Har du sett att kreatörer på Instagram

    länkar vidare till sitt konto på Onlyfans?



    Varför tror du att det är tillåtet?



    Kan det göra att fler blir inspirerade

    att börja sälja egen porr?

Experttipsen har tagits fram i samråd med våra experter
i Arvsfondsprojektet The New Normal,
bland andra:

لین هید (Linn Heed)
دەرونناسی ڕێگەپێدراو، چارەسەرکاری دەرونی ڕێگەپێدراو، سێکسزان

براندن سێکیتۆ (Brandon Sekitto)
چارەسەرکاری خێزان، پەیوەندیکاری نێوان کەلتورەکان

لۆتا کاڤینگ (Lotta Kajving)
ڕاوێژکاری قوتابخانە، زانای بواری هەڵسوکەوت و ڕاوێژکاری سێکسی پشتڕاستکراوە

دانی لیند (Dani Lind)
برهەمهێنەری فیلمی "خێرایی زۆری پۆرنی ئەنتەرنێت و تاقیکردنەوەی نەوەکان"

میکیس کاناکاریس (Mikis Kanakaris)
گەشەپێدەری چالاکی و سەرکردەی گفتوگۆکردن، stiftelsen 1000 Möjligheter & Unga Relationer