HÖJ SÄKERHETEN
RUNT DITT BARN:

Många barn i lågstadiet har sett porr.

På den här sidan hittar du tips

om hur du kan prata med ditt barn
om porr.

Tipsen har tagits fram i samråd

av psykologer, terapeuter
och andra experter.
Samråd betyder
att alla har samarbetat.

Barn i samma ålder

kan ha upplevt olika saker

och ha olika mycket erfarenheter.

Därför är det viktigt

att du anpassar samtalet

till just ditt barn.

Om ditt barn går i förskola eller lågstadiet

är det också viktigt att prata

om privata kroppsdelar och samtycke.

Är ditt barn tonåring?

Gå till fliken Tonåringar


Det är vanligt att vi vuxna tänker:

  • Mitt barn är för litet eller har inget intresse för sånt.

  • Så allvarligt är det nog inte!

  • Mitt barn berättar allt för mig.

  • Det är för jobbigt att tänka på.

  • Jag är rädd att göra fel.

  • Jag tar det sen.


Eftersom många barn i lågstadiet

redan har sett porr

är det viktigt att du anpassar samtalet

till just ditt barn.

Vi kallar det

att ta porrsnacket!

Det är så vi kan hjälpa barnen.

Här får du hjälp att prata åldersanpassat
& höja nätsäkerheten med 3 enkla steg:

STEP 1:
TALK TO YOUR CHILD

En svart och gul ikon av en pratbubbla.

ENKLA EXPERTTIPS
FÖR FÖRÄLDRAR TILL BARN
I FÖRSKOLEKLASS & LÅGSTADIET:

  • Om ditt barn inte känner till ordet porr

    är det bättre att använda ett annat ord.



    Då kan du i stället berätta

    att det finns saker på internet

    som inte är bra för barn.

    Till exempel bilder och filmer

    som visar privata kroppsdelar.


    Om ditt barn inte känner till ordet porr

    och du berättar för barnet vad det är

    finns en risk att barnen googlar

    och kan hamna på porrsidor.

  • Det finns ställen på kroppen

    som kallas privata.

    Ingen annan får röra

    dina privata kroppsdelar.



    Om barnet inte redan har lärt sig

    vilka kroppsdelar som är privata

    är det viktigt att du berättar det för barnet.



    Det finns ett bra material

    som används i förskolor.

    Det heter ”Stopp min kropp”,

    och är skrivet av organisationen Rädda Barnen.

    Klicka här för att komma till materialet.

    Du kan använda materialet

    tillsammans med ditt barn

    när du ska prata om privata kroppsdelar.


    Berätta att:

    – De privata kroppsdelarna är:
    Snopp
    Snippa
    Rumpa
    Mun
    Insidan av låren
    Bröst för äldre tjejer

    – Dina privata kroppsdelar är dina

    och varje person

    får bara röra vid sina egna.



    – Hela kroppen ska respekteras.

    Det betyder att ingen får röra din kropp

    på ett sätt som inte känns bra för dig.


  • När vi rör vid varandra

    måste det finnas samtycke.


    Samtycke betyder

    att den som vill göra något frågar först,

    och respekterar svaret.


    Vi som är vuxna kan visa barnen

    att samtycke är viktigt.

    Det kan vi göra genom att fråga barnet

    om hen vill ha en kram

    Vi kan både fråga med ord

    men också visa med kroppen

    genom att sträcka ut armarna.

    Då är det viktigt att lyssna på barnet
    och inte tvinga fram en kram
    om hen inte sagt eller visat ett ja.
    



    Berätta att:



    – Det ska alltid kännas bra

    när någon tar på dig.

    Det ska också kännas bra

    innan och efter.

  • Om barn får lära sig tidigt

    att fråga innan de rör vid någon

    blir det lättare för barnen

    att ta emot ett nej

    och att säga nej själv.


    Det finns en bra bok om samtycke
    som används i förskolor.



    Boken heter ”Okej med dej”

    och är skriven av Make Equal.



    Klicka här för att läsa boken.


    Berätta att:



    – Om du vill krama eller kittlas med någon
    måste du fråga först.


    Om det är du som vill kramas eller kittlas

    är det ditt ansvar att fråga.



    – Vi kan bli besvikna, arga eller ledsna
    om vi får ett nej.
    Det är okej att känna så

    men vi måste ändå respektera

    att personen inte vill.

    – Det är helt okej att säga nej

    även om någon annan blir besviken.


    Att säga nej



    Vi kan säga nej på olika sätt.

    Vi kan säga ja eller nej med ord

    eller visa med kroppen.


    Alla svar som inte är ett tydligt ja

    är ett nej.


    Vi kan också hjälpa barnet

    att öva sig på att säga nej

    genom att förbereda svar

    för när barnen till exempel inte vill ha
    en kram.



    Svaret kan vara:

    – Nej tack, det är slut på kramar idag.

    – Här kommer en high five istället.”


    Berätta att:


    – Det är aldrig okej

    att övertala någon

    eller att tjata tills personen säger ja.




    – Vi kan säga nej på olika sätt:

    "Wait" means no

    "I'm not sure" means no

    "Not now" means no

    "I have changed my mind" means no

    "Stop" means no

    "It hurts" means no



    – Vissa nej är svårare att förstå.

    Om du är osäker på svaret

    ska du alltid fråga vad personen vill
    eller inte vill.



    Frågor du kan ställa till barnet:



    – Hur kan du säga nej

    utan att använda ordet nej?


    – Hur kan ett nej se ut

    om du använder kroppen för att visa?

  • Många barn berättar inte för vuxna

    om de har tittat på porr

    eller råkat se porr.



    För att fler barn ska berätta
    kan du be barnet att fundera ut

    vilka vuxna hen känner sig mest trygg med.



    Det kan till exempel vara i skolan,

    på fritids eller hemma hos bästa kompisen.



    När barnet har funderat på detta i förväg

    är det större chans

    att barnet söker upp den vuxna

    om något jobbigt händer.



    Fråga samma fråga var tredje månad
    så att barnet kan minnas
    eller vill välja en annan vuxen

    som barnet känner sig trygg med.





    Frågor du kan ställa till barnet:

    – Vem på skolan

    skulle du helst vilja prata med

    om det händer något

    som inte känns bra i magen?

  • Vi vuxna kan känna många olika känslor

    om vi får veta att ett barn har sett porr.

    Om vi vuxna blir arga eller reagerar starkt
    finns en risk att barnet inte vill berätta
    om något skulle hända igen.

    Visa barnet att du vill lyssna

    oavsett vad barnet berättar.



    Det ska inte spela någon roll

    om barnet själv har letat upp porr

    eller om någon har visat

    eller om barnet bara är nyfiken på porr.


    Kom ihåg:


    – Att försöka pausa dina egna känslor

    och fokusera på barnets känslor.



    – Att prata lugnt

    och visa att du inte blir arg.



    – Att inte skylla något på barnet.
    Beröm istället barnet

    för att barnet vågade berättade för dig.


    Berätta att:

    – Jag kommer alltid stötta dig

    och hjälpa dig.



    – Tack för att du berättar.

    Jag är glad att du pratar med mig

    och berättar vad som hänt.

  • Ibland känner barn skuld eller skam
    när de har sett porr.



    Det betyder att barnet känner
    att hen gjort något fel

    eller har gjort någon besviken.



    Berätta att:

    – Det är inte ditt fel.



    – Jag är inte arg på dig.



    – Det är vi vuxna som ska se till

    att barn inte ska se saker

    som inte är bra.


    Jag ska göra mitt bästa

    för att det inte ska hända igen.


  • Internet är en viktig del

    i många barns liv.

    Därför måste vi vuxna ha koll

    på vad våra barn gör på internet.

    Därför är det viktigt att vi vuxna
    intresserar oss av det
    som barnet gör på internet.


    Sätt dig bredvid barnet

    när hen använder internet

    och fråga vad hen gör.


    När du visar intresse för barnet

    bygger ni förtroende

    och ditt barn kan känna

    att det är lättare att lita på dig.




    Fråga:

    – Vill du visa mig något

    som du tycker är kul att göra?



    – Vill du lära mig om någon app

    som du använder?

  • Det finns en rekommenderade åldrar

    för vissa sociala medier

    för att skydda barn.

    Det betyder att användarna

    ska vara en viss ålder

    för att använda appen eller hemsidan.


    Det är viktigt att följa

    den rekommenderade åldern

    för olika sociala medier.

    Prata gärna med andra föräldrar

    på ditt barns skola eller kompisgäng
    och kom överens

    om att följa de rekommenderade åldrarna

    på olika sociala medier och spel.



    Du kan också prova

    att ta upp frågan på ett föräldramöte
    eller skicka ut ett mejl med förslag.

    När fler föräldrar gör på samma sätt

    blir det lättare för barnen

    att acceptera det som blir bestämt.

    Vi kallar det för att vi tillsammans
    skapar porrfria zoner
    kring våra barn. 




    Kom ihåg:


    – Barn lyckas ibland skapa konton

    på vissa sociala medier

    trots att det finns en åldersgräns.



    – Företag och skådespelare

    som gör porrfilm

    använder också sociala medier

    för att göra reklam.



    – Barn som använder sociala medier
    kan få upp porr eller länkar till porr

    i sina flöden

    även om vi inte söker efter porr.

  • Det är vanligt

    att barn skickar länkar till varandra.



    Ibland kan det som finns på länkarna

    vara skadligt för barn.

    Till exempel länkar till porrsidor.


    Därför är det viktigt

    att berätta för ditt barn

    att hen ska vara försiktig

    när någon skickar en länk.




    Berätta att:

    – Om du får en länk från någon

    och klickar på den

    kan du få upp saker

    som gör att du blir rädd

    eller mår dåligt.


    Om du är osäker

    på vad som finns på länken

    kan du fråga en vuxen

    innan du klickar på länken.



    – Jag kommer aldrig blir arg på dig
    om något händer

    som du mår dåligt av.


  • När ditt barn ser

    att andra använder sociala medier
    eller själv börjar använda det,

    finns det risk att barnet blir kontaktad
    av vuxna som vill lura barnet.



    Vuxna kan till exempel
    övertala och hota barn

    att skicka nakenbilder

    på sig själva, syskon eller kompisar.



    Det kallas för grooming och är olagligt.
    Därför är det viktigt

    att du som förälder har koll på

    vilka ditt barn håller kontakt med.



    Det är också viktigt

    att barn inte delar med sig

    av privat information.

    Till exempel namn, hemadress

    och namn på sin skola.



    Klicka här för att komma till polisens hemsida
    Där du kan läsa mer om grooming.


    Kom ihåg:

    – Att lära barnen om privata kroppsdelar.

    Klicka här för att läsa mer

    om hur du gör det.
    



    – Bli inte arg på ditt barn

    när hen berättar för dig

    om något jobbigt har hänt på internet

    som inte känns bra.



    Tacka istället ditt barn

    för att hen berättar!



    – Alla brott mot barn

    ska anmälas till polisen.



    – Om ni behöver stöd

    kan du kontakta en skolkurator.


    Berätta att:

    – Det finns vuxna på internet

    som vill göra barn illa.

    – Ibland kan personer på internet

    ljuga om vilka de är.


    – De kan säga att de är ett barn
    som vill bli kompis

    fast de egentligen är vuxna.


    Därför är det viktigt

    att inte berätta för mycket om dig själv.

    Till exempel din hemadress

    eller namnet på din skola.



    – Ingen får be dig att fota och skicka bilder

    på dina eller andras privata kroppsdelar.
    Då ska du berätta för en vuxen

    som du känner dig trygg med.

  • Det är vanligt att killar

    skickar nakenbilder till tjejer

    och ber tjejer skicka nakenbilder

    på sig själva.



    Nakenbilder kallas ibland för nudes.


    Ett annat ord för en bild på en killes snopp

    är dickpic.



    Ibland kan bilder och filmer på barn

    hamna på porrsidor

    och det kan vara väldigt svårt

    att få bort dem där ifrån.



    Klicka här för att komma till hemsidan dittecpat.se



    Där kan barn få hjälp

    att försöka ta bort nakenbilder

    som spridits på nätet.





    Kom ihåg:

    – Bli inte arg på ditt barn

    om hen berättar för dig

    att hen har skickat en nakenbild

    som nu sprids.



    – Bli inte arg på ditt barn.

    Tacka ditt barn

    för att hen berättar!



    Berätta att:

    – En nakenbild är en bild

    som visar en privat kroppsdel.


    Ingen vuxen får skicka nakenbilder till dig

    och ingen får be dig eller hota dig

    för att du ska skicka en nakenbild.



    – Om du skickar en nakenbild till någon

    kan den lätt spridas

    till andra personer eller hemsidor

    och finnas kvar för alltid.



    Om det skulle hända

    är det viktigt att du berättar det

    för en vuxen.

    – Det är aldrig ditt fel

    om det skulle spridas nakenbilder på dig.


TIPS FÖR ATT
KOMMA IGÅNG
MED SNACKET

  • Det kan vara bra att prata med ditt barn

    i en vardaglig situation

    då ni båda är avslappnande.

    Till exempel på en promenad

    eller när ni lagar mat.

  • Börja med att ställa frågor i tredje person.

    Det betyder pratar om andra personer

    istället för att säga DU.

    Då blir det lättare för barnet

    att börja prata om porr.


    Exempel:

    Säg:
    Har någon i din klass
    tittat på eller visat nakenbilder
    eller filmer?”





  • Fråga om barnet är nyfiket på sex.

    Om barnet svarar ja

    kan du säga att du förstår

    och sen fråga

    vad barnet skulle vilja veta.



  • För att få igång samtalet kan du prova

    att lägga en bok på köksbordet

    som handlar om sex, kroppen
    eller samtycke.

    Boken ska passa barnets ålder.




  • Att få kunskap är bra

    men vänta inte för länge

    på det perfekta snacket.


    Om du väntar för länge

    finns en risk att barnet hinner se porr

    innan ni har pratat om det.


    Inget barn ska lämnas ensam

    med sina upplevelser av porr.


  • Barn vill gärna prata med vuxna

    om både bra och dåliga saker

    men kan tycka att det är svårt

    att ta upp det själva.


    Därför måste vi vuxna

    hjälpa till!




  • Kom ihåg att du och ditt barn

    har pratat om jobbiga saker förut.


    Kanske såg barnet något otäckt på TV
    eller har sett mobbning i skolan.


    Du känner ditt barn bäst.
    Lita på er relation.

    Du klarar det!

The expert tips have been developed in consultation with our experts in the Inheritance Fund [Swedish Inheritance Fund] project The New Normal, including:

Linn Heed
Licensed psychologist, licensed psychotherapist, sexologist

Brandon Sekitto
Family therapist, intercultural communicator

Lotta Kajving
School counsellor, behavioural scientist and certified sex counsellor

Dani Lind
Producer of the film “High Speed Internet Porn and the Experiment Generation"

Mikis Kanakaris
Activity developer & discussion leader, stiftelsen 1000 Möjligheter & Unga Relationer

STEP 2:
ACTIVATE DIGITAL CHILD PROTECTION

Did you know that Apple & Google, as well as other companies, have their own free digital child protection that you can activate for your child? There’s no such thing as watertight protection, but they limit the risk of younger children being accidentally exposed to sites containing violence and pornography, etc.

En svart och gul ikon av en telefon med ett hänglås.

Follow the steps below to protect your child from exposure to porn & violence. It's easy, free and only takes 60 seconds! Activate both Apple and Google Child Protection if your child uses Apple products, i.e. an iPhone, iPad or Mac computer.


Apple products (Safari browser)

1. Go to
"Settings"
2. Tap on
"Screen time"
3. Tap
"Content & Privacy Restrictions"
4. Select
"Content restrictions"
5. Tap "
Web content"
6
. Tap "Limit Adult Websites"
7. To further enhance safety on an Apple iPhone, you can tap "
Use Screen Time Passcode” under “Screen Time”", click on "Use password for Screen Time" and choose a 4-digit passcode. The code is then requested for access to the sites restricted by Apple.


Also activate Google SafeSearch if your child has an iPhone

1. Visit google.se
2. Tap "
Settings"
3. Tap "
Search settings", under SafeSearch and select "Filter"
4. Tap "
Save" at the bottom of the page

You can optimize the child protection on Google's browser by creating a separate account for the child where you specify the child's age, then Google understands that it is a child using the browser.



DONE!



Below is an even clearer description with screen views.

Activate

Svart etta i en gul cirkel med svart ram.

Go to “Settings” and tap “Screen Time”


Svart tvåa i en gul cirkel med svart ram.

Tap “Content & Privacy Restrictions”


Svart trea i en gul cirkel med svart ram.

Enable “Content & Privacy Restrictions”


Svart fyra i en gul cirkel med svart ram.

Select “Content Restrictions”


Svart femma i en gul cirkel med svart ram.

Tap 'Web content'


Svart sexa i en gul cirkel med svart ram.

Tap "Limit Adult Websites"


To further enhance safety on an Apple iPhone, you can tap  “Use Screen Time Passcode” under “Screen Time” and choose a 4-digit passcode. The code is then requested for access to the sites restricted by Apple.


DONE!

En svart och gul gif som blinkar ordet YAY.

Also activate Google SafeSearch if your child has an iPhone


Google SafeSearch

Svart etta i en gul cirkel med svart ram.

Visit google.se


Svart tvåa i en gul cirkel med svart ram.

Tap “Settings”


Svart trea i en gul cirkel med svart ram.

Tap “Search settings”, under SafeSearch and select “Filter"


Tap “Save” at the bottom of the page

DONE!

En svart och gul gif som blinkar ordet YAY.

Also activate it on iPads and computers.  
Also activate Google SafeSearch if your child has an iPhone or an Android phone.

STEP 3:
CREATE PORNOGRAPHY-FREE ZONES AROUND YOUR CHILD

En svart och gul ikon av av två händer som formar ett hjärta.

VARFÖR FINNS
DIGITALA BARNSKYDD?


Digitala barnskydd finns

för att barn inte ska råka se porr

när de använder internet.


Inget digitalt barnskydd är helt säkert/är inte den enda lösningen.

Och därför måste vi vuxna
prata med barnen om porr.



Det är också viktigt

att du som förälder eller vuxen

pratar med ditt barn om porr.



Det är också viktigt

hur du pratar med ditt barn

om porr.



Snacket måste passa den ålder

som ditt barn är i.




Vi kallar det

att prata åldersanpassat.