“... det är omöjligt att få barnen att sluta spela, en omöjlig kamp. De går ändå hem till andra kompisar och spelar.”...
— Mamma till Peter 7 år
 
teaser-bg.gif

FÖRÄLDRATips

teaser-bg.gif

Ålders-rekommenationer

shutterstock_1088478776.jpg

UTSATTHET Kopplat till spel


VAD ÄR PROBLEMET

gaming_2.jpg

Populära spel

Den mest populära genren bland killar som spelar dataspel är actionspel. I skrivandet stund är två genres störst på Twitch (den mest populära streamingplattformen). Det går i stora drag antingen ut på att slåss i lag med små färgglada fantasy-karaktärer som skjuter magi och pilar på varandra, den s.k. MOBA-genren, här är League of Legends och DOTA 2 i topp. Alternativt har vi de omåttligt populära battle royal-spelen, dessa går ut på att du och ett par lagkamrater släpps ner på en ö, ni samlar resurser och dödar motståndarna, om du blir prickad så är du ute och det sista laget som står upp är vinnare. Fortnite: Battle Royale är störst i genren men har konkurrens från Player Unknown: Battlegrounds och nu senast Apex: Legends. Trenderna ändras dock snabbt och det som var störst igår kan snabbt knuffas ner från tronen.

Andra stora spel som är värda att känna till är Minecraft, ett barnvänligt alternativ som varit uppskattat i flera år och som går ut på att bygga, allt från små stugor till hela världar. Det beskrivs ibland som ett digital lego. Counterstrike, en långkörare som fortsätter vara populär, framförallt i esport-sammanhang, och som går ut på att terrorister krigar mot kontraterrorister, med en hel del blod och våld. The Sims är en klassiker som varit en favorit hos framförallt tjejer, i detta spel skapar du en egen familj av människor. Du bygger ett hus åt dem och målet är att guida dem genom livet, skola, jobb, relationer m.m. Annars är enkla spel som du kan spela direkt i webbläsaren fortsatt populära såsom klassikern Tetris eller kortspel, quiz, fotbollsmanagerspel och casinoliknande spel som du hittar på t.ex. facebook.

Ett sätt att se vad som är mest populärt är Twitchs lista som uppdateras i realtid. Twitch är den största streamingplattformen, läs mer om Twitch i ordlistan längst ner.

Representation i dataspelen

Representationen i själva dataspelen är tydlig genom historien då den är mansdominerad, vilket sakta håller på att förändras menar Dataspelsakuten. Nu börjar speltillverkarna lyfta fram kvinnliga karaktärer som hjältar. Ett exempel är senaste Battlefield där en del av uppdragen i single player-delen har en kvinna i huvudrollen. I Horizon: Zero Dawn är det en kvinnlig karaktär som man följer i hela spelet och Lara Croft från Tomb Raider har genomgått en makeover sen 90-talet, tillverkaren har tonat ner sexualiseringen och hon ser numera mycket mer ut som en verklig kvinna.

Dataspel en dominerande fritidsaktivitet

Internetstiftelsen senaste rapport från 2018 visar att vart fjärde spädbarn använder internet och i Sverige blir barn mycket tidigt vana vid att använda en skärm. Vid 12–13 års ålder har dataspelande blivit en dominerande fritidsaktivitet framför allt för killar, mer än en tredjedel av killarna ägnade mer än 3 timmar per dag åt dataspelande år 2016. Denna siffra kan jämföras med 5% av tjejerna (Distraherad, 2019). “Spel och sociala medier är de ungas nya fritidsgård. Det är så de umgås idag”, säger Sven Rollenhagen expert på dataspel. Nästan 7 av 10 barn i åldrarna 6-17 år spelar dataspel regelbundet och i genomsnitt tio timmar i veckan (Com Hem & Sifo, 2017). Samma studie visar att pojkarna spelar 12 timmar per vecka, medan flickorna landar på 7 timmar per vecka. Barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som exempelvis adhd och autism ägnar mer tid åt spelande än genomsnittet (Nätkoll, 2016).

När ungdomar, 15 - 24 år, får frågan vad de identifierar sig som är det vanligaste svaret bland tjejer feminister, medan det vanligaste svaret bland killar är gamers (Ungdomsbarometern, 2017).

ActionSpel och problemlösning

Killar spelar mer actionorienterade spel medan tjejer däremot tenderar att spela spel av mer problemlösingskaraktär och är mindre inriktade på våldsskildringar (Dataspelsakuten, 2019). Något som är mycket stort bland yngre tjejer är sådant som blandar spelelement med sociala medier. Plattformar där du skapar en karaktär och sedan går runt och interagerar med andra användare, skaffar vänner och kontakter medan du försöker öka i rang och status. MovieStarPlanet, även kallat MSP och Momio är två exempel. En väldigt populär app bland tjejer är TikTok, tidigare kallat Musically, som är ett socialt media, spel och häng för barn oftast från 9 års ålder, men som har 13 år som lägsta rekommenderade ålder. Ett annat populärt spel bland tjejer är hästspelet Starstable. Självklart finns det tjejer som spelar de mer actioninriktade dataspelen också.

Situationen har blivit bättre på sista tiden, men tyvärr så har tjejers plats inom dataspelskretsar, inte minst i esport-sammanhang varit tuff. Många tjejer beskriver hur de blir retade, ifrågasatta och ibland trakasserade, något som lett till att det är vanligt att tjejer skapar karaktärer och smeknamn som inte visar att de är just tjejer (SVT nyheter, 2016).

Varför engagerar spel?

  • Belöning och bemästrande

  • Alternativa världar

  • Viljan att bli bättre

  • Kommunikation och social interaktion

 (Källa: Statens Medieråd, 2019)

Det positiva med dataspel

Det finns en rad positiva effekter av att spela dataspel och beroende på spel kan det exempelvis vara att barnet tränar upp simultanförmågan och reaktionsförmågan, får erfarenhet av virtuell kommunikation och ledarskap samt bättre kunskaper i engelska språket (Sven Rollenhagen, 2019). Barn lär sig även problemlösningsförmåga och strategiskt tänkande (Dataspelsakuten, 2019).

UTSATTHET PÅ NÄTET

Förövare hänger där barnen är

Tyvärr är det ett faktum att barn blir utsatta för brott eller kränkningar när de är på nätet. Maria Dufva, expert på barn på nätet och kriminolog, säger att åtalen duggar tätt gällande brott mot barn på nätet och domarna är i många fall inte i paritet med barnets utsatthet. De som vill komma i kontakt med barn hänger där barnen är beroende på preferens (Maria Dufva, 2019). Ett exempel är en förövare som letade upp sina offer på sajten Kamrat.com, Moviestarplanet och barnappen Momio. ”På Momio kan barn chatta, dela tankar och bilder, se videoklipp och skapa outfits till sina virtuella avatarer i en säker miljö som är skapad speciellt för dem. Momio är en fantastisk plattform för nybörjare på sociala medier”, står det i reklamen för appen (Expressen, 2019).  

Barn i riskzonen

Barn i riskzonen. Genom åtal och domar kan vi se att flickor är mest utsatta. Bland de utsatta identifierar kriminolog Maria Dufva ett par faktorer för barn i riskzonen 1) de barn som lägger skulden på sig själva och inte känner att de har en vuxen att vända sig till oavsett vad som hänt 2) de barn som är uttråkade 3) hos de barn som det fyller en funktion att en främmande person fyller dem med beröm och bekräftar dem.

Var kränkningar äger rum skiljer sig mellan tjejer och killar. I sociala plattformar har 6 av 10 flickor kränkts medan 4 av 10 killar har kränks via dataspel (Friends nätrapport 2017).

 

VAD BLIR EFFEKTEN AV PROBLEMET

gaming_5.jpg

Stillasittande

De nationella riktlinjerna rekommenderar minst 60 minuters fysisk aktivitet för barn och unga om dagen. Fysisk aktivitet är viktig för barn och ungas välmående och kan förebygga en rad olika sjukdomar, men också förbättra barn och ungas inlärnings- och koncentrationsförmåga. “Konkurrensen om barn och ungas tid är idag hård och den inaktiva skärmtiden är en av vinnarna”, skriver Generation Pep i sin årliga Pep-rapport (Pep-rapporten, 2019). Vidare menar Sven Rollenhagen, som är expert på datorspelsberoende, att“spel och sociala medier är de ungas nya fritidsgård. Det är så de umgås idag”. Nästan 7 av 10 barn i åldrarna 6-17 år spelar dataspel regelbundet, i genomsnitt tio timmar i veckan (Com Hem & Sifo, 2017). Samma studie visar att pojkarna spelar 12 timmar per vecka, medan flickorna landar på 7 timmar per vecka. Det är allt vanligare att barn spelare oftare och mer än vad som är förenligt med en hälsofrämjande livsstil.

Emotionella drivkrafter och beroende

Hjärnforskare Sissela Nutley lyfter tre emotionella drivkrafter som dataspel innehåller: nyfikenhet, rädsla, spännings- och belöningssökande. I kombination triggar dessa drivkrafter hjärnan till att vilja göra mer av detta. Risken att utveckla beroendeproblematik är som störst för saker som introduceras under tonåren. Risken är större för killar än tjejer. Det beror på att belöningsstrukturerna, striatum, i hjärnan genomgår en särskild utvecklingsperiod under den här tiden som dessutom samspelar med det manliga könshormonet testosteron vilket troligen förklarar varför fler killar än tjejer dras till att spela denna typ av spel. Den här känsligheten innebär att man som förälder bör vara medveten om att spel som triggar dessa drivkrafter kan behöva regleras för att inte eskalera till att bli den enda aktivitet som till slut känns rolig att göra (Distraherad, 2019).

Världshälsoorganisationen WHO har 2018 infört dataspelsberoende som en klinisk diagnos i WHOs klassifikationssystem ICD-11. Kriterierna innebär bland annat ett eskalerande spelande som har negativa konsekvenser för livet i övrigt, och en oförmåga att sluta eller trappa ned i mer än 12 månader. Hur många som har problem är svårt att kartlägga men Dataspelsakuten uppskattar att ca. 5-10% av alla unga svenska killar som spelar dataspel uppvisar en beroendeliknande problematik. Det händer att tjejer hamnar där men de är i klar minoritet, 99 procent av de som söker hos Dataspelsakuten är killar (Dataspelsakuten, 2019).

Utsatthet - barn begår övergrepp på sig själva

Barn tvingas oftast till att begå även övergrepp på sig själva efter att ha kommit i kontakt med förövare via dataspel, chatt och/eller social media. Förövaren har oftast dolt sig bakom ett alter ego som tilltalar just det här barnet. Ett sätt för förövaren att utöva utpressning är att be barnet skicka bild på sig själv, en bild som barnet ofta vet är på gränsen till vad föräldrar har sagt är okej att dela på nätet. Denna bild används sedan i utpressningssyfte för att få barnet att göra det som förövaren önskar (Maria Dufva, 2019). Enligt kriminolog Maria Dufva finns det ingen gräns för hur grova övergreppen kan vara, utan förövarens fantasi styr. I få fall berättar barn vad det varit utsatta för, skammen är för stark och barnet lägger ofta skulden på sig själv. Traumat kan vara stort, bland annat för att bilder och filmer finns kvar på nätet även efter övergreppet. Många barn får även oönskade könsbilder skickade till sig, exempelvis så kallade “dickpics” när ett manligt könsorgan avses.

shutterstock_1088478776.jpg

En 7-årig pojke “Peter” i årskurs två har svårt att sova flera nätter i rad, kissar i sängen och vill inte gå och lägga sig på kvällen. Föräldrarna försöker prata med honom och ta reda på vad som inte är bra. Då berättar Peter att två andra pojkar i klassen har visat GTA för honom och han beskriver upplevelsen som mycket obehaglig. Peter gråter och säger att de gjorde illa flickan och slog mot hennes snippa. Peters föräldrar försöker prata med de andra pojkarnas föräldrar, men får till svar att de inte kommer begränsa tillgången för sina barn att spelet eftersom “det är omöjligt att få barnen att sluta spela, en omöjlig kamp. De går ändå hem till andra kompisar och spelar.”


Vittnesmål från mamma, 2018

 

VAD ÄR LÖSNINGEN PÅ PROBLEMET

screen_2.jpg

Tillsammans med experterna


Tillsammans med Sven Rollenhagen som är expert på datorspelsberoende, Maria Dufva som är kriminolog, expert på barns liv på nätet samt författare och Dataspelsakuten, som hjälper personer med bl.a. datorspelsberoende har vi tagit fram tipsen nedan.

Välj dataspel med omsorg till ditt barn är ett av experternas främsta råd. För att du som förälder ska kunna guida ditt barn i vilka spel som är lämpliga rekommenderar experterna föräldrar att följa speltillverkarnas egna rekommendationer (PEGI), samt att själva spela de spel som barnen spelar för att se vilka värderingar spelet vilar på. Föräldrar kan även googla och kolla klipp på youtube för att se hur spelet ser ut om man inte har möjlighet att spela själv. På så sätt kan du som förälder aktivt välja spel tillsammans med ditt barn som är anpassade efter barnets ålder och värderingar du anser är bra för ditt barn.  

Råd och tips

Åldersrekommendationer

Pan European Game Information – PEGI – utför åldersmärkning av bl.a. filmer och datorspel. PEGI-märkningen används i hela Europa och finns på förpackningens fram- och baksida. Märkningen av spel bedömer vilka åldrar ett spel är lämpligt, utifrån spelets innehåll, inte dess svårighetsgrad. Gällande spel finns PEGI 3, 7, 12, 16 och 18 år. PEGI listar utöver åldersrekommendationer även vilken typ av innehåll spelet har. Informationen visas i olika kategorier och exempel på dessa är grovt språk, sex och våld.

Läs mer om spelbranschens egna system för åldersrekommendationer PEGI.

Tid

En parameter som föräldrar behöver ha koll på när det gäller dataspel är hur mycket tid barnet lägger på sitt spelande. Därför är det viktigt att prata med barnen tidigt om vad de vill spela för spel, för olika spel kräver olika mycket tid. Vissa spel går att hantera med mindre tid, medan andra är mer tidskrävande. Hur mycket tid ett spel tar är viktigt att förstå som förälder. Ett spel som är mycket populärt och som experterna menar många spelar för mycket av är Fortnite.  Spelens popularitet varierar dock. Exempelvis Fortnite var som störst 2018 och har nu fått hård konkurrens från b.la Apex: Legends, ett spel i samma genre . Hur kan man som förälder ta reda på hur mycket tid ett spel kan innebära? PEGI-märkningen ger tyvärr inte svar på hur mycket tid ett spel tar eller om det rör sig om något som skulle vara mer beroendeframkallande. Ställ frågor för att förstå hur mycket tid spelet tar och hur mycket tid ditt barn vill lägga på spel. Exempel på frågor du kan ställa till ditt barn gällande tid:

  • Är rankning viktigt för dig?

  • Spelar du själv eller med dina kompisar?

  • Har du kompisar som du bara känner i spelet?

  • Har ni något lag som spelar tillsammans och vad heter laget i så fall?

  • Vad händer om du inte spelar på en vecka?

Generella tips till dig som förälder

  • Var en digital förebild som förälder och se över dina egna skärmvanor.

  • Det bästa är om barnet spelar spel anpassade utifrån sin ålder (se PEGI-märkningen) och att du som förälder spelar spelet med barnet. Alternativt kan du söka på youtube efter spelets namn plus tutorial, guide eller introduction. Då kommer du få upp videos som går igenom spelets mekaniker, visar hur det ser ut och vad det går ut på.

  • Online-spel spelas i virtuella samhällen och ditt barn kan ofta interagera med okända medspelare. Prata med ditt barn om att inte lämna ut personliga uppgifter och be barnet berätta om något inte känns bra.

  • Barn har svårt att sätta gränser själva då hjärnan inte är fullt utvecklad. Därför är det viktigt att föräldrar är tydliga med barnet när hen bör koppla ner. Med äldre barn är ett tips att försöka samarbeta kring tidsgränser för spelande.

  • Tillämpa framförhållning med tider. Undvik exempelvis spel före middagen.

  • Sitt bredvid barnet när det ska avsluta spelet och hjälp till att avrunda vid första bästa naturliga ställe. Det här är en bättre metod för avslut än att säga "nu är tiden slut" när barnet är mitt uppe i ett moment.

  • Avrunda i god tid innan läggdags eftersom det tar ett tag att lugna ned sig efter att man varit emotionellt engagerad i spelandet, utöver effekterna av "skärmens blå ljus” som även de påverkar förmågan att somna.

  • Om möjligt, ha inte teknik i sovrummet för att tydligt separera sovplats och spelplats.

  • Uppmuntra barnen att ta rast var 30:e min.

  • Bibehålla andra aktiviteter. Det är ett vaccin mot att bli beroende av spel. Erbjud alternativ till dataspelande, som att spela brädspel med förälder, träna med förälder eller kompis exempelvis.

  • Säkerställ att datorspelandet inte går ut över viktiga relationer, skolarbete eller fysisk aktivitet.

  • Var uppmärksam på att spelandet inte går ut över barnets sömn.

  • Från årskurs 3 vittnar skolpersonal om hur barn struntar i fritids och går hem direkt, en del till sport eller andra hobbies, men de flesta till en skärm. En organisation som identifierat problemet med lågt deltagande på fritids och som arbetar för att unga ska sin hitta sin inre “spark” är Sparks (länk).

  • På raster pratas det spel redan i årskurs 1 och 2. De som inte spelar blir lätt utanför. I årskurs 3 är det t.ex. svårt att hitta pojkar som inte spelar Fortnite. Spel kan vara inkluderande men även exkluderande.

  • Prata om språket i dataspel utifrån dina egna värderingar.

Hjälp och stöd

Om du som förälder behöver hjälp kan du vända dig till BUP och/eller privata aktörer som bedriver verksamhet för att hjälpa barn som spelar för mycket, är för stillasittande eller exempelvis har ett dataspelsberoende. Sven Rollenhagen (spelfritt.se) och Dataspelsakuten (dataspelsakuten.se) är exempel på experter inom området.

Om du som barn behöver hjälp och stöd prata med dina föräldrar. Du kan även vända dig till BRIS tel. 116 111.  

Lästips, podd och konton att följa

  • Distraherad (2019), Sissela Nutley

  • Värsta bästa nätet (2018), Maria Dufva, och Mitt barn på nätet (2017), Maria Dufva

  • Datorspelsberoende (2013) , Sven Rollenhagen

  • Datorspel och spel om pengar, Folkhälsomyndigheten

  • När vi släpper kontrollen - En bok om dataspelsmissbruk (2014), Patrik Wincent Dataspelsakuten

  • Den Digitala drogen - Konsten att hantera din teknik (2016), Patrik Wincent Dataspelsakuten


Också bra att veta…

ORDLISTA SPELTERMER

  • Game - match/spel - Används ofta för att beskriva match i ett online spel t.ex. "Jag ska bara klara av denna match", kan variera hur lång tid detta tar med stora marginaler. I t.ex. Dota 2 kan detta betyda allt mellan 20-60 min eller mer i vissa fall. Medan i spel som Overwatch tar det oftast mellan 10-15 min.

  • Rage - ilska/arg utläggning - Ibland  gamer-rage eller nerd-rage, om du spelar och förlorar match på match på match kan det hända att du blir otroligt arg och inte vet vad du ska göra, du tar ut det på saker i din närhet eller skriker/skriver till folk i spelet (om det är ett onlinespel). Om detta händer är det viktigt att ta en paus eller spela något annat. “Sluta Ragea” kan folk säga, alternativt, “var inte så salty”, ett ord som betyder grining eller tjurig.

  • Free-to-play - gratis att spela - Finns oftast i mobilspel men även andra spel som Fortnite och Dota 2/League of Legends. Detta betyder att spelet är gratis att spela men spelet innehåller ofta andra betalningsmoment, se nedan.

  • Microtransactions - mikrotransaktioner/mikrobetalningar - Detta är oftast det som finns i Free to play spel i form av betalningsmoment, men finns även i fullprisade spel som Far Cry 5, Battlefront 2, World of Warcraft osv. Den vanligaste formen av mikrotransaktioner är i form av loot boxes (se nedan för förklaring) och finns i spel som Fortnite, Counterstrike och Overwatch. Här betalar spelaren oftast en ganska liten summa för några lådor, t.ex. 50 kr för 5 lådor. Affärsmodellen är uppbyggd på det sättet att det blir billigare ju fler lådor du köper, t.ex. 50 kr för 5 lådor men 500 kr för 60 lådor.

  • Loot boxes - en kista med föremål - Ett väldigt vanligt sätt för spelskapare att tjäna lite extra pengar i sina spel. I dessa kistor finns oftast kosmetiska föremål som nya, mer unika kläder eller danser till dina karaktärer. Gör oftast inte att det blir lättare att vinna i spelet, utan handlar om att uttrycka sig, ju dyrare/ovanligare prylar desto högre status såklart.

  • Pay to win - betala för att vinna - Finns oftast i gratisspel som säljer speciella vapen, attacker eller möjligheten att gå snabbare upp i nivåer för ett visst pris. Det handlar då oftast inte om spelarens egna förmåga för att bli bra på spelet utan snarare om hur mycket pengar denne är villig att lägga på spelet. Seriösa gamers tenderar att se ner på spel som är “pay to win”.

  • Squad - du spelar ofta med andra i ett lag. Dynamiken i ett lag kan vara härlig, men stressande och pressande. Du behöver förtjäna din plats i laget. Är du där på nåder eller är du självklar? Spelar du med vänner eller andra random från hela världen? Du kan behöva hålla dig vaken i olika tidszoner.

  • Discord - Discord är det senaste och hetaste programmet/appen för att röstchatta, en moderna variant av Skype som du kanske har använt. Extra populärt bland gamers, på discord skapar du olika “rum” dit dina vänner är välkomna att röstchatta. Istället för att ringa upp varann så “droppar” folk in när de känner för det. Du kan ha olika chattrum för olika kompisgäng, kontakter eller kanske lag i dataspelet.

  • TWITCH/ STREAMING: Sen några år tillbaka har populariteten för så kallad streaming ökat explosionsartat. Det betyder att du filmar dig själv och din skärm medan du spelar, detta sänds sedan live på din “kanal” på en streamingplattform. Twitch är den överlägset största streamingplattformen av det slaget. Många gamers lägger mycket tid på att titta på streams och vissa drömmar om att själva bli stora på Twitch. Kända streamers kan vara mer eller mindre superstjärnor och några få drar in enorma summor pengar genom donationer.

  • Spela om pengar? -  Barn i 13-14 årsåldern vittnar om hur de kan spela ihop 3000 kr på ett dygn. Men förutom casinospel så är det nästan inga populära dataspel som har riktiga pengar i pris. Däremot, om du är en populär streamer kan du få donationer av fans på plattformen Twitch. Alternativt om du är väldigt duktig och får en bra placering i en större turnering finns det stora prispengar.